با سلام در ادامه بحث ارتداد همانطور که قول داده ام به بررسی پیامهای دوستان می پردازم در ابتدا پیامی را که دوست عزیزم جناب شایا تجلی در پست مسلمان شناسنامه ای برایم گذاشته را بررسی می کنم و بعد به بررسی دیگر نظرات می پردازم و در این مرحله نظرات و پیشنهادات شما ،راه گشای کار ماست
متن کامل پیام در پیامهای پست مسلمان شناسنامه ای موجود است
متن های داخل گیومه با رنگ سیاه از جناب تجلی می باشند
درباره این موضوع باید عرض کنم :چه کسی گفته جرم یک مسئله تاریخی است ؛مثلاً آدم کشی در یک زمانی بد بوده است و مذموم بوده و در آن زمان برایش حکم هم صادر می شده ؛اما اکنون یک مسئله تاریخی شده است. دوست من ارتداد ظلم است ،آن هم در حق یک جامعه ای که در انسان آن زندگی می کند و نمی تواند تاریخی باشد چراکه ظلم در همه زمانها مذموم است و قبیح محسوب می شود.
2.« در تمام طول تاریخ و در تمامی ایین ها این مسئله وجود داشته»
این نکته را ما هم قبول داریم چراکه همان طور که اشاره شد ارتداد یک ظلم و جرم محسوب می شده است و همه عقلا در مقابل آن می ایستادند و هیچ کس برنمی تابد که در جامعه و دینشان قانون شکنی کنند و مقدسات و عقائدشان را به مسخره بگیرند و در هیچ زمانی این ظلم مورد قبول احدی نبوده است و این هم به خاطر عقلانی بودن آن است.چراکه عقل و فطرت انسان به هیچ فردی اجازه نمی دهد ،مقدسات و ارزشهایش را زیر سوال برده و به تمسخر بگیرد چه رسد به آنکه بخواهد مقدسات و ارزشهای جامعه را زیر سوال برده و به تمسخر بگیرد.
3. « مسحیت تفتیش عقاید می کرد»
مقایسه حکم ارتداد در اسلام با تفتیش عقائد بی دقتی و یا عدم فهم درست از اصل مسئله است چون همان طور که قبلاً هم گفتیم ارتداد ربطی به عقائد ندارد و فقط در حیطه عمل و آن هم عمل مجرمانه اوست.مسیحیت تفتیش عقائد می کرده است ،ولی اسلام طرفدار آزادى عقیده است و تفتیش عقاید و تجسس را ممنوع کرده است . «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لاَ تَجَسَّسُواْ.. .» (حجرات ، 12) ; «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ فَتَبَیَّنُواْ وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَـمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا فَعِندَ اللَّهِ مَغَانِمُ کَثِیرَةٌ.. .» (نساء ، 94) و ما معتقدیم که تفیش عقائد نه تنها مجاز نم باشد بلکه حرمت نیز دارد
4. « حتی در ایران خودمان چه بسیار ی از انسان هایی که از ایین مزدک به مانی روی اوردند کشته شدند»
مقایسه اسلام هم با آئین های ساخته بشری واقعاً بی انصافی است.
5. « در مود حکم مرگ برای ارتداد به طور مستقیم و مشخص در قران کتاب اسمانی مسلمان ها چیزی نیامده
و در آیه های این کتاب مقدس فقط حکم به نبخشودنی بودن این رفتار یا حکم به گمراهی همیشگی این افراد داده شده است»
در این مورد که در قرآن به طور مستقیم در رابطه با حکم ارتداد مطلبی نیامده است هم در ست است ،ولی سوال این است که مگر تنها منبع احکام و قوانین اسلامی قرآن است ،مابسیاری از احکام را داریم که در قرآن به آنها اشاره نشده است به طور مثال کجای اسلام آمده است که نماز صبح دو رکعت است و یا ما باید در روز پنچ نوبت نماز بخوانیم یا در کجای قرآن حد نصاب زکات آمده یا کجای قرآن آمده است که گوشت خرگوش حرام است و ...
ادامه بررسی این پیام در پست بعدی